Pozitīva uzņēmuma kultūra – kā to veicināt darba ikdienā

Šajā rakstā apskatīsim, kas ir pozitīva uzņēmuma kultūra un kā to veicināt darba ikdienā – sākot ar saviem darbiniekiem. 

Pozitīva uzņēmuma kultūra

Pozitīva uzņēmuma kultūra ir viens no pirmajiem veiksmīga uzņēmuma rādītājiem. Lai arī vēl joprojām var likties, ka uzņēmuma kultūras veicināšana ir izšķērdīgs un dārgs process, daudzi pētījumi liecina par pretējo. Pirmais solis, kā panākt labu un pozitīvu kultūru, ir parūpēties par uzņēmuma darbiniekiem.

Ar savu darbu un tā vidi apmierināti darbinieki spēj strādāt daudz efektīvāk. Viņi būs motivētāki arī iesaistīties uzņēmuma mērķu veicināšanā.

Līdz ar to šajā rakstā apskatīsim, kas ir pozitīva uzņēmuma kultūra un kā to veicināt darba ikdienā. 

Lēns, bet vērtīgs process

Darba kultūra sevī pēc definīcijas ietver vērtības, uzskatus un attieksmi, kas vada organizāciju. Tā nosaka ekspektācijas attiecībā uz to, kā darbiniekiem vajadzētu uzvesties un mijiedarboties vienam ar otru, pildot savus ikdienas pienākumus un sniedzot ieguldījumu uzņēmuma vispārējā misijā.

Vispirms ir jāatzīst, ka uzņēmuma kultūras uzlabošana nav ātrs process. Lai panāktu ilgtermiņa, ilgtspējīgas pārmaiņas, ir jābūt apņēmībai, kas sākas organizācijas struktūras augšgalā. Tam nepieciešami vadītāji un līderi, kuri vēlas rādīt piemēru labai komunikācijai, atbildībai un uzņēmuma caurspīdīgumam.

Pozitīvas darba kultūras galvenie rādītāji ir:

  • Savstarpēja cieņa;
  • Motivējoši un atbalstu sniedzoši līderi,
  • Līderu darbības, kas vērstas uz uzņēmuma vērtībām,
  • Bonusi par sasniegumiem,
  • Dažādas darba priekšrocības,
  • Personīgās izaugsmes iespējas,
  • Darba stabilitāte.

Līderiem, kas strādā pie tā, lai veicinātu darba vietas kultūru, ir jābūt gataviem veikt ieguldījumus iniciatīvās, kas ir vissvarīgākās viņu komandas biedriem un kolēģiem. Kādam tas būs iekšējās komunikācijas uzlabošana, bet kādam citam motivācijas veicināšana. Ir jāmēģina atrast viduslīnija, kas spēs veicināt darba kultūru no vairākām pusēm. 

Pozitīva uzņēmuma kultūra

Padomi, kā veicināt uzņēmuma kultūru

Lielākā daļa darbinieku apgalvo, ka viņi mazāk nekā mēneša laikā var pateikt, vai uzņēmuma kultūra viņiem būs piemērota. Daudzi pat saka, ka viņiem ir nepieciešams mazāk nekā vienas nedēļas laiks. 

Tāpēc ir svarīgi, lai uzņēmumi ātrāk nekā vēlāk sāktu īstenot nozīmīgas iekšējās kultūras pārmaiņas. Lūk, arī 6 soļi, kas kalpos par labu sākuma punktu kultūras veicināšanā.

1. Noteikt skaidrus mērķus

Pozitīva uzņēmuma kultūra nerodas ne no kā, tai ir jāsakas no paša pamata. Šajā gadījumā – no uzņēmuma mērķiem. Ir nepieciešams noteikt skaidrus mērķus katrai darba komandai, lai darbiniekiem būtu reāli mērķi, uz kuriem tiekties. Tas ne tikai palīdzēs virzīt individuālo darbinieku sniegumu, bet arī veicinās sadarbību starp komandas biedriem. 

Vērts arī pārliecināties par to, lai būtu vieta atsauksmēm. Tad vajadzības gadījumā var pielāgot kvotas un KPI.

Piemēram, ja komanda nepārtraukti sasniedz savus mērķus bez jebkādām grūtībām, iespējams, ir vērts pamainīt viņu izvirzītos mērķus, lai strādātu vēl efektīvāk.

2. Pārliecināties par to, ka darbinieki saprot uzņēmuma mērķus

Papildus katra departamenta mērķu noteikšanai ir vērts pārliecināties par to, ka katram darbiniekam ir skaidri saprotami arī pašas organizācijas ilgtermiņa mērķi. Tas palīdzēs darbiniekiem attīstīt profesionāla mērķa sajūtu. 

Turklāt ir labi zināt arī lielos mērķus, lai spētu saredzēt pilnu bildi. Daudzos uzņēmumos darbinieki strādā mazu mērķu labā, tā arī īsti neuzzinot par kompānijas lielajiem mērķiem. 

3. Veicināt iekļaujošu vidi

Izveidot pozitīvu, iekļaujošu darba kultūru mūsdienās ir ļoti svarīgi. Ir nepieciešams mudināt savus darbiniekus veidot iekļaujošu valodu, un apsvērt iespēju izveidot komiteju, lai veicinātu dažādības iniciatīvas. 

Sadarbojieties ar HR (cilvēkresursu) nodaļu, lai padarītu dažādību par daļu no jūsu personāla atlases stratēģijas un nodrošinātu, ka dažādība un iekļaušana joprojām ir pamatelementi jūsu organizācijai augot.

kā veicināt uzņēmuma kultūru

4. Iedrošināt atvērtu iekšējo komunikāciju

Darba vietas kultūra un komunikācija ir viena no otras savstarpēji atkarīgas. Efektīva komunikācija rada efektīvu darba vidi. Ja ir kādas problēmas iekšējā uzņēmuma komunikācijā, tad to bez šaubām varēs redzēt arī uzņēmuma kultūrā. 

Vispirms būtu vērtīgi iegūt atgriezenisko saiti un saprast, kas pašreizējā komunikācijas stratēģijā nestrādā. Varbūt tas ir laicīgas komunikācijas trūkums, neskaidri darba uzdevumi, nepiemērotas saziņu platformas u.c. 

5. Ļaut darbiniekiem iesaistīties un dalīties

Pozitīva uzņēmuma kultūra ir tāda, kurā ikviens darbinieks jūtas novērtēts un uzklausīts neatkarīgi no viņa statusa uzņēmumā. 

Bieži vien tieši praktikanti un jaunie darbinieki sniedz jaunu skatījumu, kas esošajiem darbiniekiem uzreiz pat neienāk prātā. Nekad nevar būt pavisam drošs par to, no kurienes nāks nākamā lielā ideja. Tāpēc ik pa laikam ļaujiet katram darbiniekam sēsties pie galda un justies pilnvarotam dalīties savās domās.

6. Veicināt savstarpējās darbinieku attiecības

Un galu galā ir vērts atcerēties par to, ka darbs ir jāmīl – un darbiniekiem ik pa laikam ir nepieciešams arī kas svaigs, interesants un jautrs darba vietā. Cilvēki tomēr ir sociālas būtnes, kas vēlas pavadīt laiku kopā. Tāpēc ir vērtīgi radīt iespēju darbiniekiem iepazīt vienam otru darbā un arī ārpus tā.

Tādā veidā tiks veicinātas jēgpilnas attiecības starp darbiniekiem. Turklāt tam nav jābūt sarežģīti un dārgi izplānotam teambuilding maratonam. Reizēm pietiek ar picas pusdienu ballīti vai, piemēram, laimīgās stundas piektdienu, kad dažas stundas pirms darba dienas noslēguma ofisā var cienāties ar kokteiļiem. 

Idejas atradīsi rakstā 7 jautras team-building aktivitātes kolēģiem.

Pozitīva uzņēmuma kultūra ir jāaudzē un regulāri jāatjauno. Tas ir kā mehānisms, kas metaforiski pats dzīvo un elpo. 

Tāpēc iesakām vienmēr būt atvērtiem pārmaiņām un nebaidīties saviem darbiniekiem lūgt atgriezenisko saiti! Vienmēr ir vieta uzlabojumiem!

Ja rodas vēlme par šo tematu palasīt vēl, esam apkopojuši uzņēmuma kultūras aprakstus tādiem lielajiem zīmoliem kā Apple, Tesla, Netflix un ne tikai!

Leave a Comment