Floristikas darba aizkulises

Kļūt par floristu daudziem varētu būt sapņu profesija. Tā ir viena no jomām, kur ir iespējams strādāt, apvienojot darbu ar savu iemīļoto hobiju. Floristika ir ļoti sievišķīga un romantiska profesija. Bet ziedi ir ne tikai skaisti un smaržīgi – tiem ir arī ērkšķi. Tāpat ir arī floristikas profesijā un tās ikdienā.

Lasi šo interviju ar pieredzējuši floristi, lai uzzinātu vairāk par šīs profesijas aizkulisēm un ikdienu.  Uzzini, vai tā ir iespēja katru dienu būt tikai ziedu un smaržu ieskautam, vai ir arī kādi ērkšķi.

Aprunājāmies ar floristi Olīviju, kas ir izveidojusi savu puķu veikaliņu Bluebell Florists Tuam Īrijā. Tas notika jau pirms 6 gadiem, tāpēc Olīvija ir floriste ar pieredzi, kas izgājusi cauri dažādiem darba posmiem. Sarunā noskaidrosim, kā Olīvija nonāca līdz floristikai, kā izdomāja veidot savu puķu veikalu tālajā Īrijā un vai viņa ir priecīga par savu izvēlēto profesiju.

Kādi ir Tavi mīļākie ziedi?

Nav man mīļāko ziedu, laikam esmu tas kurpnieks ar izdilušajām zolēm. Ja jāizvēlas no ziediem, tad viss atkarīgs no kompozīcijas stila, bet īpaši es novērtēju retas ziedu šķirnes un savvaļas ziedus, tiem piemīt fantastisks šarms.  

Kā izdomāji kļūt par floristi?

Nolēmu piekopt šo profesiju pateicoties foršiem cilvēkiem, kuri mani iedvesmoja. Tāpat arī paldies jāsaka dažām likumsakarībām, kuras mani pamudināja uzsākt darboties šajā jomā.

Kāda ir Tava izglītība floristikas jomā?

Mana izglītība ir mana pieredze. Lai arī ir apmeklēti dažādi floristikas kursi dažādas meistarklases, vislielāko pieredzi es guvu no savas mammas. Viņa profesionāli darbojas ar ziediem nu jau 15 gadus, un man ir bijusi iespēja strādāt ar talantīgiem floristiem. Tā ir visvērtīgākā zināšanu iegūšana, jo ir ļoti daudz “triku”, ko skolās un kursos neiemāca. Floristika ir tik plaša sfēra –  mūžu dzīvo, mūžu mācies. 

Kas ir nepieciešams, lai kļūtu par labu floristu?

Florista darbs nav tikai skaists darbs ar ziediem, bet gan fiziski un emocionāli grūts darbs. Ir ļoti svarīgi izprast klienta vēlmes un realizēt viņa ideju. Lai būtu labs florists, ir jābūt pārliecībai par saviem spēkiem, patikai pret ziediem un smalku darbošanos, kā arī lielai pacietībai. 

Jārēķinās ar garām darba stundām un sastrādātām rokām. Jāsāk ar sevi un jāsaprot, vai tiešām tas ir tas, ko gribas darīt. Iesaku nedēļu pastrādāt par florista asistentu, un tad noteikti radīsies skaidrība, vai tas ir tas, par ko gribas kļūt.

Kam, tavuprāt, ir lielāka nozīme – sirdslietai vai izglītībai?

Strādājot ar ziediem, tai noteikti jābūt sirdslietai. Tas ir radošs darbs. Nav tādas pozīcijas, kas ir pareizi vai nepareizi. Tas ir mākslas darbs, un katram māksliniekam ir savi piekritēji. 

Kā nonāci līdz savam biznesam?

Mēs bijām pareizajā laikā un pareizajā vietā. Sakritība. Bija iespēja, un mēs ar mammu to izmantojām. Mana mamma ir floriste ar padsmit gadu pieredzi floristikā. Līdz ar to bija skaidrs, ka būsim laba komanda, un veikala atvēršana bija mums kā balzāms dvēselei.

Izdevās, bija pieprasījums, labas atsauksmes un veiksmīga biznesa attīstība nu jau sešu gadu garumā.

Īsi iezīmē savu darba dienu

Rītu sāku ap plkst. 9.00, tad izeju cauri e-pastam ar pasūtījumiem. Tam seko kafijas pauze, un veikala durvis veru vaļā plkst.10.00.  

Tad arī sākas kreatīvais process pasūtījumu izpildei. Gatavoju ziedu dekorus, pušķus, kompozīcijas, rūpējos par ziedu kvalitāti, veicu ziedu atlasi un pasūtu tos no audzētājiem. Pieņemu pasūtījumus pa telefonu. Organizēju ziedu piegādi klientiem. Klientu apkalpošana veikalā.

Atrodoties šajā skaistajā vidē, iedvesmojos jaunajām idejām, kuru realizācijai arī ir jāatrod laiks. Reizēm gribētos mazliet pārkārtot veikalu, reizēm pilnīgi visu pārkārtot. Kaut kad jādomā arī par kādām svaigām klientu piesaistīišanas aktivitātēm. 

Ir jau arī sociālie tīkli, kuros ik pa laikam dalos ar jauno ziedu kolekciju. “Bluebell Florists” Facebook profilā un Instagram kontā gandrīz katru dienu publicējam skaistas ziedu kompozīcijas un informējam par jaunumiem.  Ir daudz pienākumu. Mana darba diena ir ļoti piesātināta, nav laika muļķīgām domām (smejas).

Veikalu veru ciet plkst. 18.00, bet bieži vien sanāk palikt pēc darba, jo dienas laikā dažkārt nepaspēju visu paveikt. Ziedu bizness prasa daudz uzmanības, tas ir “dzīvais” produkts, kura derīguma termiņš ir maksimums 10 dienas.

Vai darītu to vēlreiz? Ko darītu citādāk?

Grūts jautājums. Atvērt veikalu nebija ilggadējs sapnis, tas vienkārši notika. Bija iespēja, ko izmantojām.

Citādāk neko nedarītu. Viss raiti attīstījās savā gaitā. Esmu priecīga būt tur, kur esmu tagad. 

Kas Tev vislabāk patīk savā darbā?

Skaistā darba vide. Ziedu smaržas. Vislabāk patīk kreatīvais process, kad ir kāds īpašs pasūtījums no klienta. Šīs idejas realizēšana un radošais izaicinājums ir tas, kas dod man pieredzi attīstīt savas prasmes tālāk. 

Ir patīkami saņemt no klientiem atsauksmes pēc pasākumu dekorēšanas. Šad un tad uzdāvina šokolādes končas un pat šampanieti. Patīkami arī pēc Mātes dienas, kad mātes ejot garām veikalam ienāk pateikties par skaistajiem ziediem, ko bērni pasūtījuši, dzīvojot ārzemēs. 

Un ir liels prieks, kad klienti atsūta pateicības kartiņu pa pastu, kas ir reizē kā pārsteigums. Šai kolekcijai mums ir īpaši izveidota vieta. 

Ko ieteiktu floristam, kas vēlas atvērt savu ziedu veikaliņu?

Noteikti izpētīt lokācijas vietu. Izpētīt konkurentus. Ir svarīgi izveidot labu reputāciju, it sevišķi mazpilsētā. Uz mazu iedzīvotāju skaitu labākā reklāma būs cilvēku ieteikumi, mazpilsētā būs arī zemākas izmaksas par veikala uzturēšanu. 

Savukārt lielpilsētā veikala atvēršana prasīs lielākus izdevumus. Tad arī jāizdomā klientus vilinošs koncepts un jāapsver dažādas reklāmas iespējas cilvēku piesaistei, lai atšķirtos no konkurentiem.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *