H&M – zīmols, kas iekarojis modes pasauli

Gandrīz ikvienam no mums skapī atradīsies kāds H&M apģērba gabals. Šajā rakstā vari labāk iepazīt šo zīmolu un uzzināt par viņu galvenajām vērtībām.

H&M veikals

Gandrīz jebkurš no mums savā drēbju skapī atradīs kādu apģērbu no H&M. H&M jeb pilnajā nosaukumā Hennes&Mauritz ir zviedru veiksmes stāsts, kas nu jau desmitgadēm ilgi priecē savus klientus ar mūsdienīgām precēm par pieņemām cenām. Varētu pat teikt, ka H&M ir skandināvu zīmols, kas iekarojis modes pasauli.

Ir interesanti ielūkoties šādu smagsvaru vēsturē, aizskatuvē un ceļā uz panākumiem. Šajā rakstā atradīsi sekojošās sadaļas:

H&M vēsture

H&M sieviešu apģērbs veikals

H&M jeb pilnajā nosaukumā Hennes & Mauritz ir modes zīmols, kas radīts Zviedrijā. Uzņēmuma pirmsākumi meklējami gana sen – jau 1947. gadā. Tolaik nosaukums bija īsāks – “Hennes”, kas zviedru valodā nozīmē “viņas”.  Aiz šī nosaukuma slēpjas arī dibinātāja Erlinga Perssona sākotnējā iecere radīt uzņēmumu, kas fokusētos tikai uz sieviešu apģērbu tirdzniecību. Tomēr pēc aptuveni divdesmit gadiem “viņām” piebiedrojās arī “viņi” –  uzņēmums paplašināja savu klāstu ar precēm, kas domātas vīriešiem un arī bērniem.

Tomēr arī pie šīs sadaļas netika pielikts punkts. Mūsdienās pārdošanā ir ne tikai apģērbi un aksesuāri, bet arī dažādas preces mājai (H&M Home). Pirmajos pastāvēšanas gados veikals bija atrodams tikai savā dzimtenē – Zviedrijā, vēlāk parādījās pirmie veikali arī kaimiņzemē Norvēģijā, un tā, valsti pa valstij, H&M iekaroja ne tikai vietējo, bet arī milzīgo pasaules tirgu. Šobrīd veikali atrodami vairāk nekā 70 valstīs, un tas pārliecinoši ir viens no iemīļotākajiem un populārākajiem zīmoliem visā pasaulē.

Laika gaitā H&M ir paplašinājušies, un nu viņiem pieder ne tikai Hennes&Mauritz, bet vēl vairāki citi labi pazīstami zīmoli. Starp tiem ir & Other Stories, Monki, Weekday, Arket, COS un H&M Home.

H&M vērtības

Cilvēki H&M sapulce darbinieki

Nedaudz ieskatījāmies H&M vēsturē, bet kāda ir šī uzņēmuma iekšējā filozofija? Tālāk vari izlasīt par galvenajām vērtībām, kas palīdzējušas no Zviedrijas aptvert visu plašo pasauli.

Komandas gars

Viens par visiem, visi par vienu. H&M savā iekšienē mēģina uzturēt spēcīgu komandas garu. Darbinieki viens otru iedrošina. Arī skatoties no “ārpuses”, redzams, ka H&M nav nekādi vienpaši.

Zīmols ir sadarbojies ar dažādiem citiem zīmoliem un modes dizaineriem, kopīgi radot unikālas kolekcijas. Šādu sadarbību rezultātā tapa ilgtspējīgā kolekcija ar Stella McCartney, spilgtā sadarbība ar Versace, klasiski skaisti apģērbu kolekcija kopā ar Erdem. Un tie ir tikai daži no piemēriem. H&M prot un spēj sadarboties gan savā starpā, gan piesaistot citus no malas.

Komandas gara veicināšana vairo savstarpēju uzticību un ir labs dzinulis darbiniekiem paveikt vairāk. Vienots kolektīvs ir auglīga vide ideju un zināšanu apmaiņai, kas gala rezultātā uzņēmumu padara arī patīkamāku klienta acij.

Uzņēmumam ir svarīgi savā pulkā pulcēt tos, kuri iemieso vērtības, kas viņiem ir svarīgas kā zīmolam. Jebkurš var kļūt par līderi un atstāt savu nospiedumu.

Ticība cilvēkiem

Uzņēmuma iekšienē tiek vērtēta personība. tiek kultivēta vide, kur ikviens var sasniegt savu potenciālu un parādīt sevis labāko versiju. Tiek cienītas dažādas perspektīvas un vērtēta spēju ieklausīties vienam otrā un prasmi mācīties no saviem līdzcilvēkiem.

Biznesa domāšana

Nenoliedzami – H&M parāda savu biznesa ķērienu. Šāda – biznesa domāšana – tiek augsti vērtēta. Tāds domu gājiens ir pamats biznesa attīstībai. Viņi vēlas, lai darbinieki spētu justies kā uzņēmuma līdzīpašnieki – tiek piedāvātas dažādas apmācības un atbalsts.

Tomēr netiek domāts tikai par personīgā labuma gūšanu: H&M vēlas, lai zīmols ir ne tikai veiksmīgs, bet arī pēc iespējas ilgtspējīgāks. Tāpat daudz tiek domāts par to, lai netiktu zaudēta no patērētāju puses: tiek sekots līdzi tendencēm un preču klāsts tiek bieži mainīts.

Nepārtraukts progress

Lai gan varētu domāt, ka H&M jau ir iekarojuši “virsotnes”, pats zīmols nesnauž. Viena no viņu vērtībām ir nepārtraukts progress; viņus urda vēlme tikt uz priekšu. Turklāt ne tikai vienkārši virzīties uz priekšu, bet virzīties uz priekšu ātri.

Katra diena ir iespēja kaut ko uzlabot. Neatkarīgi no tā, vai šis solis ir milzīgs lēciens vai mazs solītis – kā viens, tā otrs var radīt vērā ņemamas pārmaiņas. Ja atskatās uz H&M attīstības ceļu, šī vēlme pēc tālāk, vairāk, labāk, ir acīmredzama. Sākot ar to, ka nu jau visa pasaule atpazīst šos sarkanos inicāļus, beidzot ar jauniem inovatīviem risinājumiem. Tiek nepārtraukti sekots līdzi jaunākajām modes tendencēm un strādāts pie aizvien jaunām kolekcijām. Līdzīgi kā daudzi citi zīmoli, H&M ir viegli pieejams, pat neizejot no mājas. Vērā ņemamu ienākumu avotu sastāda pirkumi, kas veikti tiešsaistē.

Komanda smagi strādā pie tā, lai uzņēmums kļūtu aizvien inovatīvāks. 2022. gadā zīmols laida klajā virtuālos apģērbus: klientiem bija iespēja izdomāt asprātīgus un rotaļīgus nosaukumus virtuālajai kolekcijai, savukārt uzvarētāji varēja iesūtīt savus foto un redzēt sevi šajos tērpos.

Pieejamas cenas

Viens no iemesliem, kādēļ H&M ir plaši iemīļots zīmols, ir pieņemamās cenas. Zīmols saviem klientiem piedāvā modīgus apģērbus un aksesuārus par konkurētspējīgām cenām. Tiek daudz domāts par efektīvu resursu izmantošanu, lai maksimāli ietaupītu uz izmaksām, reizē nekompensējot uz kvalitātes rēķina. Tiek optimizēta piegādes ķēde, lai veikala plauktos preces nonāktu ar pēc iespējas patīkamāku cenu pircējiem.

Saprātīgās cenas dod iespēju plašai cilvēku auditorijai iegādāties sev apģērbus, kas atbilst aktuālajām modes tendencēm. Kā piemēru var minēt cenu atšķirību starp H&M un vienu no lielākajiem tiešajiem konkurentiem – spāņu zīmolu Zara. 2020. gada statistikā vērojams, ka, piemēram, vairums H&M piedāvāto T-kreklu atrodas 10-15 dolāru kategorijā, kamēr Zara vairums T-kreklu nopērkami 15-20 un 20-25 dolāru kategorijā. Līdzīga dinamika vērojama arī ar citām preču kategorijām.

Tiešums un brīvdomība

Starp H&M  galvenajām vērtībām ierindojas arī tiešums un brīvdomība. Pats uzņēmums sevi pozicionē kā atklātus, atvērtus un piezemētus cilvēkus, kas gan nododas pašrefleksijai, gan ieklausās apkārtējos.

Tāpat notiek pieturēšanās pie pieņemtajiem lēmumiem. Jābūt atvērtam savstarpējai ideju apmaiņai, un nesavtīgai vēlmei dod zaļo gaismu labākajām idejām – pat ja reizēm šīs idejas būs kolēģu, nevis savējās.

Vienkāršums

Skandināvi ir pazīstami ar savu vienkāršo, taču eleganto pieeju dažādiem dizaina risinājumiem. To var novērot gan skandināvu mājvietās, gan viņu apģērbu izvēlē. Šis vienkāršums, kas caurstrāvo skandināvu zemes, nav pazudis  arī šī zīmola filozofijā.

Vienkāršums nozīmē arī to, ka fokuss tiek likts uz to, kas ir patiesi svarīgs, un uzmanība netiek “iztērēta” lietās, kas patiesībā ir liekas. H&M nav par lietu sarežģīšanu. Tieši pretēji – viņi tikai pierāda, ka “mazāk” patiešām ir “vairāk”. Bieži vien pierādās tas, ka visvienkāršākais risinājums ir visefektīvākais.

H&M nākotnes plāni

Sava nākotnes vīzija ir svarīga. Arī H&M kaļ dažādus plānus, kurus vēlas īstenot tuvākajā nākotnē. Liels uzsvars tiek likts uz ilgtspējīgu. Bieži vien tādi zīmoli kā H&M izpelnas kritiku par to, ka ir daļa no “fash fashion” jeb “ātrās modes” kustības. Tas ir viens no lielākajiem vides piesārņojuma iemesliem, taču H&M mēģina spert atbildīgākus soļus pareizajā virzienā.

Līdz 2025. gadam tiek plānots izmantot pārstrādātos materiālus 30% apmērā, bet līdz 2030. gadam – jau simtprocentīgi izmantot pārstrādātus materiālus. 2022. gadā 23% no H&M precēm bija radītas no pārstrādātajiem materiāliem. Jāpiemin, ka 2020. gadā Hennes&Mauritz Zviedrijā atklāja pārstrādes sistēmu ‘Looop’ – cilvēkiem ir iespēja nodot tekstilizstrādājumus, kuriem tiek dota jauna elpa.

Vēl viens mērķis līdz 2030. gadam ir samazināt CO02 izmešus līdz 56%. 2022. gadā uzņēmums samazināja radītos izmešus par 15%. Vēl lielākas ambīcijas ir nospraustas līdz 2040. gadam sasniegt oglekļneitralitāti.

Citi mērķi skar dzimumu līdzvērtību. H&M vēlas panākt, ka ar katru gadu pieaug sieviešu skaits vadojašos amatos. Vairāk par viņu nākotnes ambīcijām vari izlasīt zīmola oficiālajā mājaslapā.

Ja tevi interesē apskatīt arī citu uzņēmumu iekšējo kultūru, labu piemēru rāda arī ūdens pudeļu zīmols Hydro Flash.

Leave a Comment