LIDO – vieta, kas lepojas ar latvisko

LIDO ir Latvijā atpazīstamākais restorānu un bistro tīkls. Šajā rakstā uzzini vairāk par šī uzņēmuma vēsturi un tā vērtībām.

LIDO

LIDO – vārds, kurš latviešiem vispirms saistās ar iemīļoto restorānu un bistro ķēdi, un varbūt tikai pēc tam par lidošanu. Un ne velti. Latvijas kulinārijas scēnā tas ir viena no atpazīstamākajām un arī mīlētākajām vietām, kur ieturēt maltīti ārpus mājas.

Lai gan daudzi ir ēduši kādā no daudzajiem LIDO restorāniem vai bistro, ne visi zinām šī uzņēmuma stāstu. Šajā rakstā ieskatījāmies restorānu un bistro tīkla vēsturē, kā arī aplūkojām LIDO galvenās vērtības.

LIDO vēsture

Lido restorāns bistro ēdiens

1987. gadā uzņēmējs Gunārs Ķirsons izveidoja LIDO. Jaunizveidotais uzņēmums attīstījās ar lieliem apgriezieniem. Vien divus gadus vēlāk tika radīts kokapstrādes cehs, kurā tika darinātas visu turpmāko LIDO restorānu un bistro redzamās mēbeles. 1991. gadā uzņēmums tika paplašināts ar konstruktoru biroju. Sākotnēji tas atradās Lāčplēša ielā, bet mūsdienās atrodas Ķengaraga ielā. Konstruktoru birojā strādā speciālisti, kas ir atbildīgi par projektēšanas un dizaina darbiem LIDO restorānu un bistro tīklam.

1993. gadā Ķirsons veica vēl kādu veiksmīgu gājienu – izveidoja bistro un alus restorānu. Tur tika attīstīta atklātās virtuves princips un apmeklētājiem tika piedāvāti grilēti ēdieni, kas bija pagatavoti uz kokoglēm. Piecus gadus vēlāk alus restorāns tika pārveidots par bistro LIDO Dzirnavas. Gadu gaitā ir novērojams, ka LIDO nav baidījies no eksperimentiem un dažādiem gājieniem, kas reizēm citu acīs likās, iespējams, pat apšaubāmi. Arī pats uzņēmuma īpašnieks kādā intervijā ir atzinis, ka uzņēmuma vadīšanas laikā ir piedzīvojis brīžus, kad no stresa trīc rokas un māc šaubas par to, vai pietiks resursu pārdzīvot grūtus laikus. Tomēr – pietika. Iespējams, tieši tāpēc, ka Ķirsons ir ticējis savai vīzijai un nerimdināmi ir ieguldījis uzņēmuma attīstībā. Zem šī vārda darbojas ne tikai restorāni un bistro, bet arī alus darītava, kokapstrādes un gaļas cehs, un vairāki veikali.

Lai gan lielākoties šīs ķēdes restorāni un bistro bāzējas Rīgā, šis stāsts bija aizsniedzis arī citas vietas. No 1994. līdz 2004. gadam Jelgavā darbojās Bistro picērija, bet mūsdienās ārpus Rīgas tas prieks paēst LIDO ir ticis ādažniekiem. Latviešu iemīļotā virtuve atrodama arī ārzemēs. Pie mūsu kaimiņiem – igauņiem, Tallinā atvērti trīs bistro. Kādu laiku LIDO darbojās arī Berlīnē.

Pirms 24 gadiem tika atklāts, iespējams, viena no uzņēmuma iemīļotākajām un atpazīstamākajām lokācijām – Krasta ielā. Tur iespējams ne tikai garšīgi paēst, bet arī nodoties dažādām atrakcijām. Jo, galu galā, stāsts nav tikai par ēdienu, bet arī par labi pavadītu laiku kopā ar saviem mīļajiem.

LIDO vērtības

Uzņēmums ir definējis sešas vērtības, kas viņiem palīdzējušas augt un piesaistīt plašu klientu loku. Tās ir kvalitāte it visā, dabīgs un svaigs, cieņa pret cilvēku, pieejamība, atklāta virtuve un atklātība darbā; tradīcijām bagāta, mājīga atmosfēra. Tālāk vari uzzināt nedaudz vairāk par katru no tām.

Kvalitāte it visā

Vietas, kur paēst ir uz katra stūra. Tomēr daudzi uzņēmumi atver un drīz vien arī aizver savas durvis. Viens no elementiem, lai tā nenotiku, ir augsta kvalitāte, kuru klienti novērtēs vienmēr. LIDO savu latiņu ir pacēluši augstu un netaisās to laist zemāk. Viena no galvenajām uzņēmuma vērtībām ir produktu kvalitāte. Uzņēmuma ir svarīgi, lai klients katru reizi dodas prom paēdis un apmierināts. Uzņēmums ir izveidojis nodaļu, kas rūpīgi seko līdzi kvalitātei.  

Ēdienu gatavošanā tiek izvēlētas kvalitatīvas sastāvdaļas, kas bieži nāk no vietējiem zemniekiem. Tiek domāts arī par dzīvnieku labturību un vides aizsardzību – piemēram, neizmantojot savā produkcijā sprostos dētas olas. LIDO tic tam, ka tieši kvalitāte ir viņu panākumu galvenā atslēga.

Dabīgs un svaigs

LIDO ir svarīgi, lai ēdiens uz viņu šķīvjiem vienmēr būtu svaigs un dabīgs. Netiek izmantotas pārtikas krāsvielas vai garšas pastiprinātāji. Lai gan šis tīkls pieskaitāms pie ātrās ēdināšanas uzņēmumiem, tas nenozīmē, ka tiek aizmirsts par maltīšu veselīgumu. Dabīgums vērojams arī ar acīm – dažādi koka elementi interjerā.

LIDO uzsver, ka dabīgas, svaigas un veselīgas maltītes ir tas, ko viņi vēlas celt galdā saviem klientiem. Uzņēmums īstenoja arī ideju par veselīga uztura skolu skolēniem, kur vairāki tūkstoši skolēnu apguva veselīga uztura pamatprincipus bez maksas.

Cieņa pret cilvēku

LIDO rūpējas par klientu pieredzi. Tiek augstu vērtēts klientu laiks. LIDO izceļas ar savu ātro apkalpošanu un saprot, ka maltīte klientiem ir domāta, lai smeltos enerģiju un uz brīdi atpūstos. Tomēr pēc tās dienas grafikā ir vēl daudz citu lietu, ko jāpagūst izdarīt. LIDO ir vieta, kur var paēst kārtīgas, sabalansētas maltītes, negaidot ilgu laiku.

Cieņa ir arī svarīgs elements uzņēmuma iekšienē. Bez cieņas nav iedomājams efektīvs komandas darbs, un LIDO komanda nav no mazākajām – uzņēmumā strādā vairāk nekā 1100 darbinieku. Uzņēmums atzīst, ka viņu biznesa spēks meklējams nevis tehnoloģijās, bet gan cilvēkos.

Pieejamība

Viens no būtiskākajiem faktoriem, kas ir palīdzējis iekarot klientu lojalitāti, ir demokrātiskās cenas. Tāpat plašais ēdiena klāsts ir pielāgots dažādām vēlmēm un vajadzībām. LIDO tur prātā savu klientu dažādās vēlmes, tāpēc, piemēram, ir plašs klāsts ar ēdieniem, kas piemēroti veģetāriešiem.

Restorāni un bistro atrodas dažādās vietās. Lokācijas izvēlētas tā, lai tās būtu brīvi pieejamas visiem un uz tām būtu ērti nokļūt ar savu auto.

Atklāta virtuve un atvērtība darbā

Kad Ķirsonam radās ideja par atvērtas virtuves konceptu, netrūka tādu, kas apšaubīja šīs idejas realizāciju. Tomēr šī ideja tika īstenota un, galu galā, kļuva par vienu no LIDO pamatvērtībām.

Šīs idejas aizmetnis ir Ķirsona personīgā patika pret ēdiena gatavošanas procesu: viņam patīk uzturēties virtuvē; redzēt, kā top maltīte, ēdiena aromāts. Tā nu šajā priekā var dalīties arī ar saviem klientiem – viņi var redzēt, kā top viņiem domātās maltītes. Šāds koncepts vairo klientu uzticēšanos.

Tradīcijām bagāta, mājīga atmosfēra

Daudz darba ir ieguldīts LIDO tīkla interjerā. Visi interjera elementi ir pamatīgi pārdomāti, un ražoti savā cehā. Darbinieki sagaida apmeklētājus tērpušies tradiconālā stila apģērbos, kas piešķir kopīgajai atmosfērai papildu šarmu. Arī uz svētkiem LIDO restorāni un bistro tiek īpaši noformēti, lai radītu svētku gaisotni īpašos notikumos gan apmeklētājiem, gan saviem darbiniekiem.

Izturīgi galdi, ērti sēžamie un mājīga vide, kurā ir patīkami uzturēties un kura rada vēlmi atgriezties vēl un vēl. Iespējams, ka daļu no šīm detaļām pamana vien vērīgākie no klientiem, tomēr LIDO ir pārliecināts, ka arī niansēm ir nozīme un  tās, galu galā, “lielajā bildē” izrādās būtiskas. Lido ir sava tekstila māksliniece, kas ar savām rokām darina dekoratīvās apakšmalas aizkariem. Ir floristi, kuri veido ziedu kompozīcijas.

Ja gribi vēl iepazīt kādu latviešu uzņēmumu, vari izlasīt par ColorWood Latvia.

Leave a Comment