Populārākās daudzlīmeņu mārketinga (MLM) programmas Latvijā

Šajā rakstā lasi par to, kas ir daudzlīmeņu mārketings un kas ir šīs kustības zināmākie zīmoli mūsu pašu Latvijā.

mlm

Reti kuram draugu vai paziņu lokā nav tāda cilvēka, kurš ir sajūsmā par kādas kompānijas produktiem, kas nav pieejami veikalu plauktos, bet gan nopērkami no šīs konkrētās personas. Šis ir daudzlīmeņu mārketings.

Šādu pieeju izmanto dažādu preču pārdošanai, tostarp veselības, mājsaimniecības vai skaistumkopšanas produktiem. Papildus dažādu preču piedāvāšanai tiek stāstīts, cik labi ir pašam piepelnīties ar produktu izplatīšanu.

Šajā rakstā apkopojām sekojošus MLM programmas Latvijā:

Daudzlīmeņu mārketings

Daudzlīmeņu mārketings (multi-level marketing – MLM), saukts arī par piramīdu vai tīklošanas mārketingu,  ir veids, ar ko peļņas gūšanas nolūkos mudina esošos tiešos preču izplatītājus pārdot aizvien vairāk preču un piesaistīt jaunus izplatītājus, par to, protams, solot atlīdzību.

Kā kļūt par biedru?

Lai kļūtu par šādas kompānijas biedru, vairumā gadījumu, ir jāiemaksā iestāšanās maksa, jāiegādājas sākuma komplekts vai tamlīdzīgi. Kompānijām ir dažādas kompensācijas shēmas, kas mudina izpildīt dažādus kritērijus un sasniegt aizvien augstākus līmeņus (to mēdz būt ļoti daudz).

Preču pārdevēji saņem atlaides produkcijai, ko paši pārdod, un tās kļūst aizvien izdevīgākas, kāpjot pa kompānijas atlīdzības programmu līmeņu kāpnēm. Lieki piebilst, ka lielākā daļa ienākumu nonāk pie tiem, kas ir šī biznesa virsotnē.

Motivācija kāpt ka piramīdas kāpnēm

Šādu kompāniju reklāmas ir vilinošas, to potenciālajiem izplatītājiem tiek solītas dažādas iespējas. Sākot no papildus peļņai līdz tam, ka pēc kāda laika jau varēs atļauties pamest savu pilna laika darbu un nodrošināt sev gandrīz miljonāra cienīgu iztikšanu.

Tomēr caurmērā izplatītāji nenopelna daudz vai pat vispār neko, un šādas kompānijas apvij ne mazums bēdu stāstu par zaudētām naudas summām. Aiz bēdu stāstiem gan var saredzēt cilvēku pārlieku lielo ticību un iekrišanu spožās reklāmas izliktajos tīklos. Cilvēki zaudē savus iekrājumus, jo paši ir pirkuši šos produktus milzīgos apmēros, lai iegūtu augstāku atlīdzības shēmas līmeni un cerot, ka tas beidzot nesīs lielo peļņu.

Arī Latvijā darbojas vairākas kompānijas, kas izmanto daudzlīmeņu mārketinga pieeju. Apskatīsim īsumā populārākās no tām, kā arī to plusus un mīnusus.

Oriflame

oriflame kosmētika mārketings

Oriflame savu darbību aizsāka 1967. gadā Zviedrijā un ir izaudzis par plaši atpazīstamu MLM uzņēmumu, kas darbojas vairāk kā 60 valstīs visā pasaulē.

Oriflame izplatītājiem vienmēr ir līdzi krāsaini un glancēti katalogi (apskatāmi arī tīmekļa vietnē), kas pilni ar dažādiem kosmētikas un ādas kopšanas produktiem, smaržām, aksesuāriem (tostarp rotaslietām, makiem, cepurēm un šallēm) un arī uztura bagātinātājiem.

Tiešie izplatītāji

Oriflame apgalvo, ka, kļūstot par produktu izplatītāju, izdosies papildus nopelnīt. Lielāki ienākumi tiek solīti, ja persona pēc iesaistīšanās sāks veidot savu komandu un apmācīs jaunos lojālos klientus (izplatītājus), kā arī gādās par viņu izaugsmi.

Izplatītājiem tiek piedāvāti apmācību materiāli, kas palīdzēs uzsākt savu darbību arī bez pieredzes biznesā. Tāpat lojālajiem klientiem tiek solīta iespēja ceļot un apmeklēt kompānijas biznesa konferences.

Plusi

Kosmētikas un citu produktu klāsts ir plašs un regulāri tiek papildināts.

Nav nācies saskarties ar kaitinoši uzbāzīgu izplatītāju, kurš uzstājīgi mēģina panākt pirkuma veikšanu. Parasti katalogus var aizņemties uz mājām un mierīgi apskatīties (tagad arī tie pieejami tiešsaistē, kur atšķirībā no citiem MLM tipa uzņēmumiem produktus var apskatīt ikviens bez reģistrācijas).

Mīnusi

Kā jau pārsvarā MLM tipa organizācijās, absolūtais vairums tiešo izplatītāju negūst lielu peļņu.

Herbalife

Šī tiešo pārdošanu praktizējošā kompānija darbojas jau vairāk nekā 35 gadus un piedāvā savus produktus vairāk kā 90 pasaules valstīs.

Kompānijai klājas ļoti labi, un 2019. gadā “Forbes” to ierindoja starp 500 labākajiem darba devējiem vidējo uzņēmumu klasē. Šis vērtējums gan attiecas uz tieši nodarbinātajiem uzņēmumā, nevis preču izplatītājiem jeb neatkarīgajiem partneriem.

Herbalife piedāvājuma klāstā ir dažādi uztura bagātinātāji un pārtikas aizstājēji, kas sola, ka izdosies zaudēt svaru; tāpat arī ādas un matu kopšanas līdzekļi un proteīnu batoniņi.

Neatkarīgie partneri

Herbalife kompānijā tiešos izplatītājus dēvē par neatkarīgajiem partneriem. Kompānija piedāvā atlīdzības plānu, kas neatkarīgajiem partneriem sniedz iespēju pelnīt atbilstoši biznesa attīstībai, un sniedz arī piemaksas. Herbalife piedāvā apmācības programmas, kā arī informatīvo un reklāmas atbalstu.

Plusi

Tiek solīta iespēja atgūt ieguldītos līdzekļus, kas iztērēti neatkarīga partnera komplekta iegūšanai. To iespējams izdarīt 90 dienu laikā kopš līguma noslēgšanas.

Iespēja iesaistīties “Herbalife Nutrition” aktīvā dzīvesveida grupās.

Mīnusi

Diezgan augstas cenas, it īpaši, ja lieto preces ilgtermiņā (piemēram, novājēšanas pulverus).

Kompānijas produktus mēdz saistīt ar nelabvēlīgu ietekmi uz veselību.

Kompānijai jau kopš tās pirmsākumiem ik pa laikam tiek pārmesta neesošu pozitīvu efektu piedēvēšana tās produktiem, tostarp sirds, neauglības vai venērisko slimību ārstēšanā.

Amway

Amway savu darbību uzsāka jau 1950. gados Amerikas Savienotajās Valstīs, sākotnēji piedāvājot videi draudzīgus tīrīšanas līdzekļus, kas tajā laikā nebūt nebija aktuāli, salīdzinājumā ar mūsdienām.

Savas vairāku desmitu gadu pastāvēšanas vēsturē kompānija ir augusi un tās produkti ir pieejami 80 valstīs. Preču klāstā ir dažādi produkti higiēnai un skaistumkopšanai, uzkopšanai, kā arī uztura bagātinātāji vai preces, kas paredzētas svara samazināšanai. Kompānijas produktus izplata tās neatkarīgie uzņēmēji.

Amway neatkarīgo uzņēmēju programma

Kopumā ir ap 3 miljoni šādu uzņēmēju, kuri darbojas 80 valstīs. Reģistrējoties kompānijas mājas lapā, var iegūt pieeju informācijai par to, kur atrodami tuvāk esošie Amway neatkarīgie uzņēmēji. Lai kļūtu par neatkarīgo uzņēmēju, ir jāiegūst kontakti ar kādu no esošajiem.

Kļūstot par daļu no Amway, tiešie izplatītāji saņem atbalstu klientu apkalpošanā, mārketinga materiālus un apmācību. Kā Amway neatkarīgais uzņēmējs saņemsi atalgojumu par produkcijas pārdošanu. Ienākumi no dalības šajā programmā veidojas no uzcenojuma produkcijai un ikmēneša prēmijām, kas atkarīgas no efektivitātes (no 3% līdz 21%).

Klientiem

Lai kļūtu par klientu, nepieciešams reģistrēties uzņēmuma mājas lapā. Pēc šī soļa izpildes iegūsi pieeju tiešo pārdevēju kontaktiem, kuri atrodas netālu no tevis. Pastāv arī iespēja iegādāties preces tiešsaistē.

Plusi

Kompānija pastāv jau kopš piecdesmitajiem gadiem, tā ir diezgan atpazīstama un stabila.

Visiem produktiem ir spēkā Amway apmierinātības garantija. Gadījumā, ja uzņēmējs vai klients nebūs apmierināts ar preci, to varēs nodot atpakaļ. Nauda tikšot atgriezta, neuzdodot nekādus jautājumus.

Pati esmu izmēģinājusi dažus no Amway produktiem un uzskatu, ka tie ir labi un cenas ziņā pieņemami. Piemēram, ar vienu veļas pulvera paku pietiek veselam gadam. Tāpat rekomendēju arī zobu pastas un trauku mazgājamos līdzekļus, kas ir kvalitatīvi un arī videi draudzīgāki par daudziem veikalu plauktos pieejamajiem produktiem.

Mīnusi

Pētot to, kā var kļūt par individuālo uzņēmēju, top skaidrs, ka ir kāda iestāšanās maksa, bet nav pieejami skaidri cipari un noteikumi.

Atsauksmēs no personām, kuri ir/bijuši iesaistīti Amway, var lasīt, ka izplatītāju izaugsmes līmeņu ceļš ir ļoti garš. Tāpat līdzās pozitīvām atsauksmēm atrodams tas, ka iesaistītie daudz vairāk naudas ieguldījuši un zaudējuši nekā nopelnījuši. 

 ZinZino

zinzino eļļas

ZinZino kompānija darbojas kopš 2005. gada un tās izaugsme ir bijusi strauja. Pašlaik tās produkti pieejami jau 35 valstīs.

ZinZino sākotnēji piedāvāja augstas klases kafiju un kafijas automātus, nu tās produktā klāstā ir arī tējas, skaistumkopšanas līdzekļi, svara kontroles un imunitātes produkti kā arī balansa eļļas. Liels uzsvars tiek likts tieši uz šīm eļļām. Lietojot piedāvājumā esošās eļļas, tiekot iegūts līdzsvars starp omega 3 un omega 6 taukskābēm, kas ir būtiskas dažādu organisma funkciju nodrošināšanai.

Šo nepareizo proporciju rada nepiemērota uztura uzņemšana. Lielai daļai rietumu pasaules iedzīvotāju nav vajadzīgā līdzsvara starp šīm eļļām. Savu eļļas balansu tu vari pārbaudīt, pasūtot testu. Atbilde būs gatava 20 dienu laikā un apskatāma tiešsaistē tavā profilā. Protams, būs arī rekomendācijas par eļļām, kas tev ir vajadzīgas.

ZinZino partneru sistēma

Šī kompānija arī izmanto tiešo pārdošanu, ko veic personas, kuras kļuvušas par uzņēmuma partneriem. Attiecībā uz partneriem darbojas kompensāciju plāns. Sasniedzot noteiktus pārdošanas rezultātus un izpildot dažādus kritērijus, iespējams iegūt augstāku līmeni vai statusu, kas sniedz lielākas peļņas iespējas.

Piemēram, mēneša laikā no brīža, kad persona kļūst par šīs kompānijas partneri, tai ir jāpiesaista vismaz 4 klienti. Ja šis uzdevums tiek paveikts, tad šis partneris iegūst viedās bronzas līmeni (smart bronze). Šis līmenis nozīmē to, ka partnerim pienākas mentora bonuss, kas ir 10%-15% apmērā.

Izpildot jaunas prasības, piemēram, piesaistot 4 jaunus partnerus un sasniedzot finanšu rādītājus noteiktajā laikā, var iegūt sudraba, dimanta vai kroņa līmeni, kas sola aizvien labākas dažādas priekšrocības un bonusus.

Plusi

Kļūšana par Zinzino partneri ir bezmaksas, kas ir retums MLM programmām, un atlaides tiek solītas jau sākot no pirmā pasūtījuma.

ZinZino 4Free – ļauj gan partneriem, gan klientiem iegūt produktus par brīvu izpildot noteiktas prasības, jāsedz vien piegādes izdevumi.

Personīgi, ZinZino zivju eļļu lietoju jau 3 gadus un uzskatu, ka līdz ar to slimoju retāk, nekā pirms uzsāku to lietošanu.

Mīnusi

Lai gan produkti tiek uzskatīti par kvalitatīviem, tomēr tie ir samērā dārgi.

Dzenoties pēc atlaidēm, esot neuzmanīgam ar noteikumiem, piemēram, attiecībā uz premiere klientu programmu, var gadīties iedzīvoties zaudējumos.

Preču atgriešanu var veikt diezgan ilgā periodā – 90 dienu laikā, tomēr to var uzskatīt par diezgan bezjēdzīgu funkciju no klientu skatu punkta. Prece ir jāatgriež neskarta – tā nevar būt atvērta un izmantota, pie tam tiek zaudēti 10% no samaksātās summas.

NL star

nl daudzlīmeņu mārketings

NL Star ir vēl viens daudzlīmeņa mārketinga uzņēmums, kas produkcijas piedāvājuma ziņā ir visai līdzīgs iepriekš minētajam Oriflame. Piedāvājumā ir skaistumkopšanas līdzekļi kombinācijā ar dažādiem svara zaudēšanas līdzekļiem un uztura bagātinātājiem.

Kompānija darbojas jau vairāk kā 20 gadus, esot izplatījusies 12 valstīs. Kopā kompānijas piedāvājumā ir 25 produktu līnijas, kopā sasniedzot vairāk kā 300 produktus. Daudzlīmeņa mārketings sastāv no 350 000 menedžeriem un aptuveni 5 miljoniem klientu.

Biznesa modelis

Kompānijas sauklis ir sekojošs – Sākot ar «piepelnīt» līdz «nopelnīt daudz»…

NL piedāvā tīkla biznesu ikvienam interesentam, jo, viņuprāt, tas ir lielisks veids, kā nopelnīt. Lielākais arguments uzticēties tieši viņiem, ir tāds, ka tradicionālajā biznesā ir tik daudz ideju un pienākumu, kas jāpaveic pašam. Savukārt tīkla biznesā viss jau ir sagatavots un tev vienkārši tiek pasniegts.

Kopējā shēma ir ļoti vienkārša un klasiska. Tu pievienojies, tu izmanto produktu – piedāvā to klientiem un veido pats savu komandu.

Plusi

Produkti ir plaši lietojami, lielai mērķauditorijai vajadzīgi un interesējoši. Cenas arī ir pietiekoši draudzīgas.

Iesaiste daudzlīmeņa mārketingā šķietami ir bez maksas, ar garantētām apmācībām un bezmaksas resursiem.

Mīnusi

Produkti ne ar ko īpašu neizceļas no citiem daudzlīmeņa mārketinga uzņēmumiem. Mērķauditorija varētu būt tā pati vai vismaz ļoti līdzīga, līdz ar to varētu būt grūti izplatīt vienādos produktus.

Cashback World

cashback daudzlīmeņu mārketings

Kompānija uzsāka savu darbību 2003. gadā Austrijā un alternatīvi zināma arī kā “Lyoness”. Iesaistoties programmā un iepērkoties pie tās partneriem, ir iespējams atgūt atpakaļ nedaudz no iztērētās naudas.

Neizklausās slikti – dabūt naudu atpakaļ par to, ka iepērcies, vai ne? Atverot šī uzņēmuma tīmekļa vietni, uzreiz acu priekšā ir uzaicinājums lejupielādēt aplikāciju, ar kuras palīdzību bez maksas un ērti var atrast tās lojalitātes partnerus savā tuvumā. Iesaistoties šajā programmā, par katru pirkumu, ko veiksi pie šīs kompānijas partneriem, saņemsi atpakaļ līdz 5% (pārsvarā gan līdz 2%) no pirkuma vērtības.

Kad būsi sakrājis 5 EUR, varēsi tos saņemt savā kontā, ja būsi pievienojis bankas konta informāciju savam Cashback World profilam. Latvijas sadarbības lojalitātes partneru lokā ir arī tādi zīmoli kā “Maxima”, “Eirovīns” un “Nuko”. Kopumā partneru skaits ir plašs un ietver dažādu preču kategoriju pārdevējus, sākot no pārtikas un kancelejas precēm, līdz pat ceļojumiem.

Lojalitātes tirgotāji

Lai par tādu kļūtu, Cashback World tīmekļa vietnē jāatrod kāds tuvumā jau esošs lojalitātes tirgotājs, ar kura starpniecību var iegūt šo statusu. Šādiem tirgotājiem, protams, tiek solīti īpaši izdevīgi piedāvājumi. Protams, procenti par pirkumiem ripo arī pie Cashback World.

Plusi

Dalība ir bezmaksas un netiek uzliktas saistības ko iegādāties.

Pēc savas personīgās pieredzes varu teikt, ka ir patīkami saņemt kaut nedaudz naudas atpakaļ par saviem pirkumiem, tostarp no Booking.com.

Mīnusi

Lai izdotos ietaupīt, tam būs jāvelta dārgais laiks, un atlaides nav pārāk augstas.

Kāda ir tava pieredze par MLM programmām kā klientam vai biedram, vai vienkārši viedoklis par tām kā tādām? Dalies ar savām pārdomām par šāda veida programmām un to plusiem un mīnusiem komentāros. Ja pats vēlies sākt veidot šāda veida kompāniju, tev noderēs raksts Iepazīsti savu klientu – cilvēku tipi.

Pirms 100 gadiem gan šādas profesijas kā daudzlīmeņu mārketings grūti iedomāties. Vairāk par to ieskaties rakstā Kā profesijas izmainījušās pēdējo 100 gadu laikā.

Leave a Comment