Kā Swarovski kļuva par pasaulē pieprasītāko kristālu zīmolu

Swarovski kristāli ir zināmi teju ik katram. Šajā rakstā iepazīsties ar Swarovski kristālu uzņēmuma pirmsākumiem un noskaidro, kā zīmols no pavisam vienkārša puiša darba ir nonācis līdz miljardus pelnošam uzņēmumam, kas ražo augstas klases kristālus.

swarovski

Swarovski kristāli ir zināmi teju ikkatram. Visplašāk zināmais ir šo kristālu pielietojums rotaslietās, taču mūsdienās Swarovski kristāli rotā arī apģērbus un apavus, aksesuārus, dekorācijas, kosmētiku un pat automašīnas. To lietojums noteikti runā par sava veida statusu sabiedrībā. Un, lai arī šis zīmols radies jau pirms vairāk kā 120 gadiem, tā radītais produkts vēl joprojām ir pieprasīts, konkurētspējīgs un, pats galvenais – kvalitatīvs.

Šajā rakstā iepazīsties ar Swarovski kristālu uzņēmuma pirmsākumiem un noskaidro, kā zīmols no pavisam vienkārša puiša darba ir nonācis līdz miljardus pelnošam uzņēmumam, kas ražo augstas klases kristālus.

Swarovski uzņēmuma izveidošana

19.gadsimta vidū dzimušais Daniels Svarovski lielu daļu dzīves pavadījis savā dzimtenē Čehijā. Čehija, tolaik dēvēta par Bohēmisko karalisti, bija stikla ražošanas galvenais centrs. Daniela tēvs bija stikla slīpētājs, kuram piederēja maza rūpnīca. Tieši pateicoties sava tēva centībai un nodotajam talantam, Daniels kļuva par zinošu un prasmīgu stikla slīpētāju.

1883.gadā tika dibināts rotaslietu uzņēmums, kas tika nosaukts par godu Daniela un tā laika sadarbības partnera iniciāļiem – A. Kosmann, Daniel Swarovski & Co. Vēlāk šis nosaukums tika noīsināts uz K.S. & Co. 1891.gadā Daniels iegādājās pirmo ierīci, kas spēja griezt un slīpēt stiklu līdz perfekcijai. Šis bija liels solis, jo iepriekš izmantotā manuālā ierīce tika nomainīta uz jaunu un daudz efektīvāku ierīci.

Swarovski uzņēmuma lokācija

1895.gadā Swarovski zīmolam bija nepieciešamas pārmaiņas – jauna uzņēmuma lokācija. Par labu tika lemts Austrijas pilsētai Vatensai (Wattens), kas izcēlās ar vairākām priekšrocībām. Vatensa sniedza iespēju kristālu ražošanas procesā izmantot hidroelektroenerģiju, kas ievērojami atviegloja uzņēmuma darbību.

Turklāt Vatensa piedāvāja izdevīgu stikla transportēšanas iespēju no Čehijas, kā arī ērtas transporta iespējas nokļūšanai uz Parīzi, kas Danielam tolaik nebija mazāk svarīgi. Swarvoski sāka nomāt jaunu rūpnīcu, un tā Swarovski zīmols nokļuva savā jaunajā lokācijas vietā Vatensā, ko joprojām nav mainījis.

1899.gadā Swarovski nāca klajā ar zīmola logo – ēdelveisa ziedu. Šis ir viens no skaistākajiem Austrijas kalnu ziediem, kas simbolizē alpīnismu, kā arī šķīstību.

No 1910. līdz 1913. gadam Swarovski uzceļ paši savu stikla rūpnīcu. Sākot ar 1913.gadu, stikla importēšana no Čehijas tika pārtraukta.

Swarovski darbība kara laikā

Pirmā pasaules kara laikā Swarovski uzņēmums uz brīdi tiek slēgts. Tā laika zīmola pārstāvji tiek mobilizēti un uz gadu rūpnīcas darbi tiek pārtraukti. Taču pēckara laikā ap 1920. gadiem zīmols piedzīvo atdzimšanu un ar jaunu dvesmu tiek pieprasīts smalkās aprindās, kļūstot par augstās modes simbolu. 1931.gadā Swarovski izveido materiālu, kas rotāts ar kristāliem, un to sāk pielietot modes mākslā – apģērbos un frizūru dekorācijās.

Otrā pasaules kara laikā zīmols jau atkal ir spiests pārtraukt darbību, taču šoreiz uzņēmums ir parūpējies par papildus saražotajiem krājumiem, kas ļauj turpināt eksportu uz lieliem AVS rotaslietu dizaina veikaliem.

Swarovski iekaro modes pasauli

Piecdesmitajos gados Swarovski turpina pārņemt modes pasauli. Kristālu pielietojums apģērbā sniedz milzu iedvesmu Coco Chanel zīmola produkcijai, kā arī Swarovski kristāli manāmi dažādās Holivudas filmās, tostarp “Džentlmeņi izvēlas blondīnes” ar Merilinu Monro (Marilyn Monroe) galvenajā lomā.

93 gadu vecumā, 1956.gadā mirst Daniels Svarovski. Šajā pašā gadā uzņēmums nāk klajā ar Aurora Borealis (turpmāk AB) efektu. Nosaukums radies, iedvesmojoties no ziemeļblāzmas. Šiem kristāliem ir īpaša virskārta, kas liek gaismai atstaroties tādā veidā, kas līdzinās ziemeļblāzmu skatam – vizuļojošas, kopā plūstošas krāsas. Pirmais ietekmīgais un pasaulē zināmais dizainers, kas sadarbojās ar Swarovski un pielietoja AB savā kolekcijā, bija Kristiāns Diors (Christian Dior).

Swarovski tālākā attīstība

Laika posmā no 1960. līdz 1962. gadam nomira arī visi trīs Daniela Svarovski dēli – Alfrēds, Vilhelms un Frics. Kompāniju pārņēma Daniels Svarovskis Otrais un Menfreds Svarovskis. Starp 1974. un 1976.gadu tika izgudrotas tehnoloģijas, ar kuru spēku bija iespējams veidot kristālu figūras. No Swarovski kristāliem tika veidoti suvenīri divdesmit otrajās Ziemas Olimpiskajās Spēlēs Austrijā, Insbrukā.

1987.gadā tika izveidots ‘’Sudraba kristāls’’, kas izpelnījās tik plašu atzinību, ka pasauli pāršalca apsēstība šādu figūru kolekcionēšanu. Redzot to, cik lielu popularitāti ieguvusi šī viena kristāla figūra, Swarovski nodibināja Swarovski Crystal Society jeb Svarovski kristālu sabiedrību, kas ražo dažādas kristāla figūras visdažādākajās formās – gulbji, lauvas, putni, pūķi, ziedi, zivis un visi citi dabas elementi, kas vien ir prātam iedomājami.

1989.gadā Swarovski logo no ēdelveisa zieda tiek nomainīts uz gulbi.

1995.gadā Swarovski atklāj Swarovski Kristallwelten veikalu, kas klientiem sniedz neaizmirstamas emocijas. Tā ir neticami skaista ēka, kas paslēpta pakalna savienojumā ar strūklaku. Šī vieta priecē apmeklētajus ar neparasti mirdzošu iepirkšanās pieredzi, ko izveidojis multimediju dizaineris Andrē Hellers (André Heller). Tā vēljoprojām ir Austrijas viena no galvenajām tūristu iecienītākajām vietām.

Swarovski kristālu uzņēmums vēl joprojām ir pilnībā ģimenes bizness, ko turpina pārņemt paaudze no paaudzes.

Nela Gems rotaslietas ar Swarovski kristāliem

Arī Latvijā ir kāds pašmāju uzņēmums, kas ražo skaistas rotaslietas ar Swarovski kristāliem. Šis zīmols ir Nela Gems – latviešu mazumtirgotājs, kas ar īpašām rūpēm par klientiem veido elpu aizraujošas rotaslietas, tostarp gredzenus, auskarus, rokassprādzes, kaklarotas un brošas.

Ielūkojies Nela Gems blogā, lai uzzinātu vairāk par Swarovski kristālu veidiem un krāsām.

Leave a Comment